2012-01-27

Lokalavisa - ikke lokal nok?

Jeg ble kontaktet av programkomiteen til Hellkonferansen, med forespørsel om jeg kunne tenke meg å delta i en plenumsdebatt om lokalaviser. Nå er det kanskje overraskende for flere at jeg skulle bli forespurt om noe slikt, men saken er at jeg er ansvarlig redaktør i en frivillig nettavis, nemlig Frøya.no. I debatten skulle også redaktør i Hitra-Frøya, Bjørnar Rønningen delta.

I dag kom det kontrabeskjed, debatten er avlyst pga at en annen redaktør ikke kunne stille. Synd, for jeg hadde gledet meg til dette.

Jeg har siden forespørselen tenkt over temaet en god del, og i og med jeg nå ikke får kommet med disse i debattform, kjenner jeg behovet for å synse litt om dette fenomenet med nye uavhengige nettaviser.

Senest i dag dukket det opp en ny nettavis, Flatangernytt. Hvorfor dukker disse bloggene/nettavisen opp? Spørsmålet har nok flere svar, og hovedårsaken er nok en følelse av at de eksisterende papiravisene ikke gir det folk forventer. Dette monopolet på nyhetsformidling har nå fått en utfordrer i blogger/nettaviser, som har en marginal kostnad med å drive en nettside i forhold til det å utgi en avis på papir.

Den klassiske lokalavisa lever av å selge en papirutgave to ganger i uka. Inntektene er en balanse mellom annonseinntekter, abonnement og løssalg. Disse avisene tapper papirutgaven for "verdi" ved å publisere nyheter på nett, og dette er nok årsaken til at de fleste slike aviser har sparsomt med stoff på sine nettsider.

Dagens nettbrukere er vant til at nyheter er tilgjengelig på nett forholdsvis kort tid etter at hendelsen som dekkes har skjedd. Om en papiravis kommer ut på tirsdag og fredag, vil mesteparten av stoffet være flere dager gammel i det avisa går i trykken. De fleste etablerte aviser, har opplevd nedgang i opplagstall, og nettets rolle i nyhetsformidling er hovedårsaken.

Når jeg på en lørdagsmorgen setter meg i sofaen med en kopp kaffe og avisene, er det ikke aviser i papirform, men via et nettbrett eller en laptop. Her har jeg nyheter fra hele verden tilgjengelig med enkle trykk, og jeg kan velge og vrake blant formidlere av nyheter. I stadig større grad er disse kildene til nyheter, kronikker og debatter vært via andre kilder enn de etablerte mediehusene.

Debatter er en annen sak hvor papirutgivelser taper terreng; leserbrevets tid er på hell framfor blogger og debattforum (både dedikerte og via nettavisene). Tiden da man leste i avisen, fant fram den gamle Remington-skrivemaskina og hamret avgårde et dirrende leserbrev, ventet en uke før det kom på trykk, og nok en uke før motdebattant svarte er over. De nye nettavisene har kanskje ikke stjålet noe fra avisene, men avisene har tapt på generelt grunnlag ovenfor nettet for medium.

Et annet område hvor papirutgivelser taper terreng, er de gode gamle kjøp og salg-rubrikkene. Den største konkurrentene der, er nok Finn.no og Zett.no. Det ironiske er at Finn.no eies av Schibsted og Polaris, mens Zett.no eies av A-pressen. De store mediehusene har altså bidratt til sin egen nedgang i rubrikksalg. Forøvrig har Facebook nå inntatt en stor rolle i kjøp og salg, og e fleste byer, tettsteder og kommuner har nå grupper for kjøp og salg, samt gis bort og byttes. Gruppen "Kjøpe - Selge - Bytte - Gis bort - Frøya" er et eksempel på en slik gruppe som nok har sørget for at antallet rubrikker i Hitra-Frøya har gått drastisk ned.

Årsakene til papiravisens nedgang og inntog av alternative blogger/nettaviser er en sammensatt sak, og årsakene til initiativet til å starte et alternativ kan være mange. Det er stor grunn til å tro at en årsaken til veldig mange er en missfornøydhet med de eksisterende papiraviser. Noen er nok missfornøyd med aktiviteten og at nyhetene er gamle når de kommer, andre er missfornøyd med redaksjonene og deres vinklinger på ting og så finnes det slike som meg, som er en stor forbruker av nettet og som synes det eneste negative med en nettavis, er at den er vanskelig å tenne opp i peisen med.

Det er flere områder hvor vi som bloggere/uavhengige nettaviser er som amatører og regne i forhold til de etablerte redaksjonene; vi har som regel ikke økonomi til å ha folk ansatt og jobber på dugnad, har sjelden medlemskap i Mediebedriftenes Landsforening, vi er ikke like flinke til å følge Vær varsom-plakaten, vi konkurrerer med profesjonelle annonseselgere i papiravisene. Vi burde altså ikke ha en sjans til seriøst å utfordre papiravisene, men det viser seg at vi alt har tat en del av kaken. Jeg tror jeg har pekt på noen av de viktigste elementene for papiravisenes nedgang og tilveksten av uavhengige, lokalgeografiske nyhetsformidlere.

No comments:

Post a Comment